Overbygningen

I overbygningen bygger vi videre på de fundamentale færdigheder og sociale kompetencer, som eleverne har udviklet i indskolingen og mellemtrinnet. Vi fokuserer på at forberede eleverne til deres videre uddannelse og liv gennem en kombination af stærkt fællesskab, faglighed og personlig robusthed.
Vi værner om en god klassekultur med fokus på ro, samarbejde og respekt, og eleverne introduceres til deres første terminsprøver og forberedes til de afsluttende prøver.

Lejrskoler og udvekslingsprojekter med skoler i Europa giver store oplevelser, mens et tæt samarbejde med forældrene sikrer, at hvert barn får den nødvendige støtte. Efter 9. klasse tilbyder vi også vores egen 10. klasse - Real10.

Herunder kan du læse om vores værdier, lejrskoler, forældresamarbejdet og uddannelsesvejledningen.

Fællesskabet

Fællesskabet spiller en central rolle i overbygningen. Vi vægter, at fællesskabet giver muligheder for udvikling og udfoldelse. Vi har respekt for forskellighederne, og her er der plads til at være den, du er.

Vi tror på, at et stærkt fællesskab giver eleverne en solid base, hvor de kan føle sig trygge og værdsatte. Vi arbejder kontinuerligt med en kultur, der er præget af ordentlighed og respekt for hinanden, og hvor alle har et ansvar ind i fællesskabet.

Vi dyrker fællesskabsfølelsen gennem vores traditioner, som er samlende og kulturskabende. Derfor er vi blandt andet stolte over vores daglige fælles morgensang og fejring af højtider samt mærkedage.

Faglighed

I overbygningen lægger vi stor vægt på faglighed og en god klassekultur. Vores lærere arbejder med at fremme en kultur af nysgerrighed og læring, hvor eleverne får mulighed for at udforske og styrke deres faglige færdigheder. Vi stræber efter at skabe et læringsmiljø, hvor der er plads til fordybelse, og hvor eleverne kan udvikle deres faglige potentiale.

På 8. årgang møder de deres første eksamen i håndværk og design. For at forberede eleverne på de skriftlige eksaminer afholder vi terminsprøver i 7. og 8. klasse, hvilket giver dem værdifuld erfaring i at gå til skriftlige prøver.

I 9. og 10. klasse tilbydes en række valgfag, som giver eleverne mulighed for at dykke ned i emner, de er særligt interesserede i. Blandt valgfagene er Cambridge English, som giver eleverne mulighed for at styrke deres engelskfærdigheder på et højt niveau.

Afsættet til fremtiden

Vi tager udgangspunkt i de enkeltes og de fælles muligheder og styrker. Vores lærere kender hver elev og arbejder målrettet på at skabe et trygt miljø, hvor eleverne føler sig set og hørt. Vi skaber et rum, hvor eleverne føler sig trygge og kan udvikle deres robusthed og selvtillid. Vi opfordrer eleverne til at tage chancer og lære af deres fejl, hvilket hjælper dem med at udvikle en robust og positiv tilgang til udfordringer.

Vi tror på, at robusthed er en afgørende egenskab, som vil hjælpe vores elever gennem hele deres skoleliv og videre i livet, og vi stræber efter at skabe en skolekultur, hvor eleverne føler sig støttet og opmuntret til at vokse og udvikle sig. Eleverne er i en fase, hvor de udvikler deres identitet og finder ud af, hvem de er som mennesker. Vi arbejder kontinuerligt på at skabe en kultur, hvor eleverne har mod til at være sig selv, hviler i fællesskabet og forberedes til fremtiden.

Lejrskoler og udviklingsprojekter

Lejrskoler og udvekslingsprojekter er en vigtig del af overbygningen på Ryom­gaard Realskole. I løbet af overbygningen deltager eleverne i udvekslingsprojekter med andre skoler, hvilket normalt udmunder i en rejse ud i Europa i 8. klasse. Dette er en stor oplevelse, hvor eleverne får mulighed for at opleve en ny kultur, forbedre deres sprogfærdigheder og skabe venskaber på tværs af landegrænser. Vi har tidligere sendt elever til destinationer i Skandinavien og Europa og senere modtaget dem som besøgende på vores skole. Disse udvekslinger giver eleverne en unik mulighed for at udvide deres horisont og lære mere om verden.

Lejrskolerne er nøje planlagt for at sikre, at alle elever får en positiv og lærerig oplevelse. Eleverne lærer at arbejde sammen i nye omgivelser, tage ansvar for sig selv og hinanden og skabe minder, der varer ved. Gennem disse ture udvikler eleverne stærkere relationer og får en dybere forståelse for deres egne evner og potentiale.

Derudover er eleverne ofte på tur med deres valgfagshold. Disse ture er designet til at supplere den faglige undervisning med praktiske og oplevelsesorienterede aktiviteter, der gør læringen mere engagerende og relevant. Uanset om det er en naturvidenskabelig ekskursion, et kulturelt besøg eller en sportsbegivenhed.

Forældre­samarbejdet

Vi tror på, at et godt og fungerende samarbejde mellem skole og forældre­­ er afgørende for børns skoleliv. Efterhånden som eleverne bevæger sig gennem overbygningen, bliver forældre­­ne mindre til stede i skolens dagligdag. Dette stiller større krav til, at samarbejdet mellem skole og hjem er velfungerende. Vi arbejder målrettet på at skabe et åbent og inkluderende samarbejde, hvor alle parter føler sig hørt og inddraget.

Vi tror på, at dialogen mellem skole og hjem er det bærende:

Det er vigtigt at kunne tale sammen. Det er når vi voksne er enige, at det er nemt at være barn. Men selv når vi voksne omkring barnet ikke er enige, skal vi blive ved med at tale sammen. Uenigheder skal ikke ende på børnenes skuldre.

I overbygningen begynder de unge at blive mere selvstændige og etablerer sociale fællesskaber, hvor hverken skole eller forældre­­ er direkte indblandet. Dette er en naturlig og vigtig del af deres udvikling, og de skal have lov til at udforske deres egen identitet og sociale relationer. Men samtidig kræver det, at vi som skole og forældre­­ følger med i deres udvikling og er opmærksomme på, hvordan de trives.

Vi opfordrer forældre­­ne til at deltage i skolens liv og aktiviteter, hvor forældre­­ne bidrager til at styrke fællesskabet. Vi tror på, at en aktiv og engageret forældre­­gruppe er med til at skabe en positiv skolekultur, hvor alle børn føler sig værdsat og støttet.

Vi afholder årlige forældre­­møder for hele klassen og individuelle elevsamtaler, hvor vi diskuterer barnets fremskridt og trivsel. Vi tror på, at et tæt samarbejde mellem skole og hjem sikrer, at hvert barn får de bedste betingelser for at trives og udvikle sig både fagligt og socialt.

Fremtiden efter 9. klasse

De nye uddannelses­veje åbner forskellige døre og muligheder for fremtiden, og vi arbejder på at sikre, at hver elev føler sig tryg ved deres valg. Vi har et tæt samarbejde med UU-vejledningen i Syddjurs kommune, som er specialiseret i at vejlede eleverne.

Mange elever vælger også at fortsætte på vores egen 10. klasse – Real10. Dette valg kan skyldes behovet for et ekstra år til at modnes og blive klar til en ungdomsuddannelse. Real10 tilbyder en unik kombination af faglig fordybelse og personlige udviklingsmuligheder.

Uanset hvilken vej eleverne vælger efter 9. klasse, er vores mål at forberede dem bedst muligt på fremtiden og støtte dem i deres videre rejse.

Børnehaven
Grundskolen
Real10
Real10
Grundskolen
Børnehaven