Rejsen til Kenya & Masai Mara
Hvert forår i slutningen af marts rejser Real10-eleverne på en uforglemmelig tur til Kenya. Denne rejse er en vigtig del af vores program og kulminationen på mange måneders forberedelse. I samarbejde med Ree Park og Karen Blixen Camp deltager eleverne i et projekt i Masai Mara, hvor de underviser lokale elever på engelsk og arbejder med miljø- og bæredygtighedsprojekter. Eleverne har forud for rejsen klargjort undervisningsmateriale og dykket dybt ned i afrikansk og kenyansk kultur og historie for at være godt forberedt.
Rejsen er ikke kun en faglig udfordring, men også en personlig udviklingsmulighed. Eleverne bliver udsat for nye og anderledes situationer, der modner dem og styrker deres robusthed. At undervise i en fremmed kultur og på et fremmed sprog kræver mod og fleksibilitet, og eleverne vokser betydeligt gennem denne oplevelse.
Turen betales i rater over skolepengene, hvilket gør det muligt for alle at deltage. Denne lange rejse styrker sammenholdet i klassen, da eleverne tilbringer intens tid sammen og skaber minder for livet. Gennem mødet med en helt anden verden får eleverne perspektiver, der præger deres videre uddannelse og liv. Erfaringerne fra Kenya giver eleverne en dybere forståelse for globale problemstillinger og en stærkere følelse af medansvar for verdens udvikling.
Bevægelse
Bevægelse er en central del af Real10 og et nøgleelement i vores BUTIK-koncept. Bevægelse handler om at flytte sig fysisk, geografisk og mentalt. Fysisk aktivitet er integreret i vores daglige rutiner gennem idræt, morgengåture, hvor vi taler om weekenden og lander sammen, samt boldspil som valgfag. Eleverne deltager også i alternative motionsdage med aktiviteter som mountainbiking og orienteringsløb, der udfordrer dem på nye måder.
Geografisk bevægelse indebærer, at eleverne deltager i flere overnatningsture i løbet af året. Disse ture inkluderer besøg til Djursborg, Klitmøller og ikke mindst vores årlige rejse til Kenya. Gennem disse ture får eleverne mulighed for at opleve nye miljøer og kulturer, hvilket bidrager til deres personlige udvikling og forståelse af verden.
Mental bevægelse er også en vigtig del af Real10. Vi fokuserer på at modne eleverne, flytte deres holdninger og hjælpe dem med at reflektere over deres eget liv. Eleverne opmuntres til at udvikle mod og integritet, hvilket er afgørende for deres videre færd i livet.
Ved at integrere bevægelse på disse tre niveauer skaber vi en dynamisk og engagerende læringsoplevelse, der styrker elevernes fysisk og mental robusthed, og forbereder dem til de udfordringer, de vil møde i deres fremtidige uddannelser og liv.
Uddannelsesforberedelse
Uddannelsesforberedelse er næste del af vores BUTIK-koncept. Vi arbejder målrettet på at ruste eleverne til deres fremtidige uddannelsesforløb ved at give dem indsigt i forskellige uddannelses- og karrieremuligheder. Eleverne deltager i brobygning, hvor de besøger forskellige ungdomsuddannelser og får en forsmag på, hvad der venter dem efter Real10. Derudover arrangerer vi praktikophold og virksomhedsbesøg, så eleverne får hands-on erfaring og indsigt i arbejdsmarkedets krav og muligheder.
Karrierecafé og deltagelse i uddannelsesmesser er også en del af programmet, hvor eleverne får mulighed for at møde repræsentanter fra forskellige uddannelser og erhverv.
Desuden underviser vi i erhvervsrettede fag, som giver eleverne praktisk viden og færdigheder, der er relevante for deres fremtidige karriere. Arbejdsdage for Kenyaprojektet og andre projekter giver eleverne mulighed for at anvende deres læring i virkelige situationer, hvilket styrker deres forståelse og engagement.
Ved at tilbyde en bred vifte af uddannelsesforberedende aktiviteter sikrer vi, at eleverne i Real10 er godt rustet til at træffe velinformerede valg om deres fremtid. De får mulighed for at udforske deres interesser, udvikle relevante færdigheder og opbygge et stærkt fundament for deres videre uddannelse og karriere.
Trivsel
Trivsel er en fundamental værdi i Real10 og derfor en del af vores BUTIK-koncept. Vi lægger stor vægt på både klassetrivsel og individuelt velbefindende, da vi mener, at et trygt og støttende miljø er afgørende for elevernes læring og udvikling. Gennem daglige aktiviteter og tæt elev-lærer-relationer arbejder vi målrettet på at skabe et positivt og inkluderende klassemiljø.
Hver elev har en kontaktlærer, som følger dem tæt gennem året og holder regelmæssige elevsamtaler for at sikre, at den enkelte elevs trivsel og behov bliver mødt. Vi har en flad struktur mellem lærere og elever, hvilket skaber et åbent og tillidsfuldt miljø, hvor eleverne føler sig trygge ved at udtrykke deres tanker og følelser.
Trivsel styrkes også gennem faglige løft i mindre hold, hvor eleverne får den nødvendige støtte til at opnå deres bedste. Sjove og anderledes aktiviteter i projekttimerne samt et årshjul for sociale aktiviteter uden for skoletid bidrager til et godt socialt miljø. For eksempel forbereder eleverne en Halloweenfest i skoletiden, som afholdes fredag efter skole uden voksne, hvilket styrker sammenholdet og giver dem ansvar og ejerskab.
Ved at fokusere på trivsel sikrer vi, at eleverne i Real10 ikke kun opnår faglige resultater, men også udvikler sig som hele mennesker, der trives og føler sig værdsatte i deres skolemiljø.
Indsigt og udsyn
Indsigt og udsyn er det fjerde ben af vores BUTIK-koncept. Vi stræber efter at gøre eleverne klogere på både sig selv og verden omkring dem. Gennem refleksion over eget liv og muligheder udvikler eleverne en dybere forståelse for deres identitet, værdier og fremtidsmuligheder.
En vigtig del af dette er vores fokus på emner som køn, identitet, ungeliv og aktivisme. Eleverne får mulighed for at reflektere over fordomme og deres eget liv i mødet med forskellige livssyn og kulturer. Studieture, såsom rejsen til Kenya, giver eleverne unikke oplevelser og indsigt i andre kulturer, der udfordrer deres perspektiver og styrker deres globale udsyn.
Indsigt handler også om at undersøge og værdsætte de fænomener, vi har lige udenfor døren. Eleverne lærer at sætte pris på den lokale natur ved at studere danske planter og dyr, hvilket åbner deres øjne for de små mirakler i deres nærmiljø. Gennem denne proces opnår de en større forståelse for miljøet og deres rolle i at bevare det.
Ved at integrere indsigt og udsyn i vores undervisning, hjælper vi eleverne med at udvikle en dybere forståelse for sig selv og verden, hvilket ruster dem til at tage ansvar og engagere sig aktivt i deres omgivelser.
Kreativitet og innovation
Kreativitet og innovation er sidste del af vores BUTIK-koncept. Vi tilbyder et miljø, hvor eleverne kan udfolde deres kreative potentiale og arbejde med innovative løsninger. Gennem kreative fag og projektfag får eleverne mulighed for at udvikle og udtrykke deres kreative evner på forskellige måder.
Vi tilbyder valgfag inden for kreative områder, hvor eleverne kan vælge mellem idræt eller kreative fag som en del af det ordinære skoleskema. I projekttimerne har eleverne frihed til at byde ind med deres egne idéer og interesser, hvilket kan inkludere alt fra musik til kunst og design. Denne tilgang fremmer elevens personlige engagement og motivation.
Vores projekter, såsom samarbejdet med Kenya, giver eleverne mulighed for at arbejde med kreative og innovative løsninger på virkelige problemstillinger. Gennem Design Thinking-processer lærer eleverne at tænke kritisk og udvikle innovative løsninger, der kan gøre en forskel. Disse projekter styrker deres evne til at samarbejde, tænke ud af boksen og anvende deres kreativitet på meningsfulde måder.
Ved at integrere kreativitet og innovation i undervisningen, skaber vi et dynamisk læringsmiljø, hvor eleverne udvikler de nødvendige kompetencer til at tackle fremtidens udfordringer. Vi tror på, at kreative og innovative elever er bedre rustet til at navigere i en kompleks og foranderlig verden.