Indskolingen

I indskolingen på Ryomgaard Realskole skaber vi de gode vaner for et langt og lærerigt skoleliv. Vi prioriterer fællesskabet og ser den enkelte elev, hvilket sikrer, at hvert barn trives og udvikler sig både fagligt og socialt. Vores anerkendende tilgang og fokus på elevens trivsel er centrale elementer i vores pædagogik, der lægger fundamentet for en tryg skolestart.

Herunder kan du læse mere om overgangen fra børnehave til skole, hvordan vores værdier understøttes i dagligdagen, SFO og forældresamarbejdet.

Overgang fra børnehave til 0. klasse

Overgangen fra børnehave til 0. klasse på Ryom­gaard Realskole skal være tryg og genkendelig for børnene. I det sidste år af børnehaven, hvor børnegruppen kaldes “Raketterne”, deltager børnene i morgensang en gang om ugen, hvilket giver dem en tidlig introduktion til skolens store fællesskab. Før skolestart besøger børnehavebørnene 0. klasse, de er på udflugter sammen og laver fælles aktiviteter. Børnehavebørnene lærer deres kommende lærere at kende, hvilket sikrer, at de føler sig trygge og velkomne.

Når børnene starter i 0. klasse, fortsætter de med mange af de kendte rutiner fra børnehaven, hvilket skaber en kontinuitet i deres hverdag. Dette gør det lettere for børnene at falde til i de nye omgivelser og den nye struktur, som skolelivet indebærer. 0. klasse er et spændende første år i skolen, og fordi børnene allerede kender mange af rutinerne og de voksne, bliver det en naturlig forlængelse af deres tid i børnehaven.

I løbet af det første skoleår arbejder vi målrettet på at udvikle børnenes sociale og faglige færdigheder. Vi introducerer dem til nye læringsmetoder og aktiviteter, der udfordrer og stimulerer deres nysgerrighed. Vi sørger for, at hver elev får den nødvendige støtte til at føle sig tryg og klar til at lære. Vores lærere og pædagoger arbejder tæt sammen for at skabe et inkluderende og støttende læringsmiljø, hvor alle børn kan trives og udvikle sig.

Fællesskabet

Fællesskab er en af vores grundværdier. Vi tror på, at stærke sociale bånd og en følelse af samhørighed er afgørende for børns trivsel og læring. En af de mest fællesskabende aktiviteter er vores daglige morgensang, hvor alle elever samles, for at synge og starte dagen sammen. Dette styrker følelsen af at være en del af et større fællesskab og giver eleverne en god start på dagen.

Venskabsvenner mellem eleverne i 0. og 5. klasse er en vigtig del af vores fællesskabsfremmende aktiviteter, hvor ældre elever knyttes til de yngre for at fremme relationer på tværs af årgangene og skabe en tryg og støttende atmosfære. Disse relationer giver de yngre elever rollemodeller, mens de ældre elever lærer ansvar og omsorg. Leg i skolegården spiller også en central rolle i fællesskabet, hvor børnene kan interagere, lære hinanden at kende og udvikle deres sociale færdigheder i et trygt miljø.

Udover de daglige aktiviteter har vi årlige begivenheder som emneuge, læsedag, matematikkens dag, motionsløb, bakkeløb, skolefest og sommerfest. Disse begivenheder samler hele skolen og er med til at styrke fællesskabet og fremme en følelse af stolthed og tilhørsforhold til skolen.

Vi ser også det sociale samspil som en vigtig del af undervisningen. Gennem gruppearbejde og fælles projekter lærer eleverne at samarbejde, kommunikere og løse problemer sammen. Dette er færdigheder, der ikke kun er vigtige i skolen, men også i resten af livet.

Faglighed

I indskolingen på Ryom­gaard Realskole lægger vi stor vægt på at skabe gode arbejdsvaner i undervisningen. Vi ønsker ro i timerne, så eleverne kan fordybe sig og lære bedst muligt. Fra starten af skolegangen arbejder vi systematisk på at opbygge elevernes faglige fundament. Vi har en stærk læseindsats fra begyndelsen, understøttet af læsevejledere, som arbejder tæt sammen med klasselærerne. Matematikvejledere hjælper med at sikre, at alle elever får den støtte, de har brug for, uanset deres udgangspunkt.

Fra 3. klasse skal eleverne have en computer med. Den bruges som et læringsværktøj til f.eks. at udforske nye emner, arbejde projektorienteret og præsentere deres arbejde.

Vi lægger stor vægt på at udvikle elevernes nysgerrighed og lyst til at lære. Vi skaber et læringsmiljø, hvor eleverne opmuntres til at stille spørgsmål, undersøge og eksperimentere. Gennem projektarbejde og praktiske aktiviteter får eleverne mulighed for at fordybe sig i emner, der interesserer dem, og udvikle deres kritiske tænkning.

Vores mål er at give eleverne en solid faglig base, som de kan bygge videre på gennem hele deres skolegang. Vi arbejder på at udvikle gode arbejdsvaner, som skal følge eleverne hele vejen gennem deres skoleliv og videre i livet. Vi har høje forventninger til både vores elever­ og forældre­, og vi tror på, at samarbejdet mellem skole og hjem er afgørende for elevernes succes.

Robusthed

Robusthed er en vigtig del af vores pædagogik i indskolingen på Ryom­gaard Realskole. Allerede fra de små klasser arbejder vi med at udfordre eleverne og styrke deres selvtillid. Vi tror på, at børn skal lære at håndtere modgang og udvikle en stærk indre styrke for at kunne klare livets udfordringer.

Vi skaber læringsmiljøer, hvor eleverne får mulighed for at udvikle deres mod og robusthed gennem forskellige aktiviteter og udfordringer i den daglige undervisning. Vi arbejder med at skabe et trygt læringsmiljø, hvor eleverne tør tage chancer og lære af deres fejl. Gennem positive oplevelser og succeser styrkes deres selvtillid og tro på egne evner.

I 3. klasse opfører eleverne juleskuespil for hele skolen og klassens forældre­­, hvilket kræver mod og engagement. Skuespillet er en stor begivenhed, hvor alle elever deltager på det niveau, de kan. Eleverne lærer værdien af samarbejde og fælles indsats uanset om man står på scenen eller arbejder i kulissen.

Vores lærere og pædagoger arbejder tæt sammen for at støtte eleverne i deres udvikling. Vi har en anerkendende tilgang, hvor vi ser og værdsætter elevernes styrker og potentialer. Vi tror på, at robusthed er en afgørende egenskab, som vil hjælpe vores elever gennem hele deres skoleliv og videre i livet. Vi stræber efter at skabe en skolekultur, hvor eleverne føler sig trygge ved at tage udfordringer op og lære af deres erfaringer.

Ud på tur

Lejrskoleoplevelserne i indskolingen på Ryom­gaard Realskole begynder tidligt og spiller en vigtig rolle i elevernes udvikling. Allerede i 2. klasse tager vi på lejrtur, hvilket er en stor begivenhed for børnene. Lejrturene giver nogle af eleverne mulighed for at sove ude for første gang. Dette er en spændende oplevelse, der styrker deres selvstændighed og sociale færdigheder. Eleverne lærer mere om sig selv og deres kammerater i en ny og anderledes kontekst.

Udover lejrskolen kører vi på ture med skolens bus til spændende destinationer i lokalområdet. Vi besøger steder som Gl. Estrup, hvor børnene kan lære om kulturhistorie, og Ree Park, hvor de kan opleve vilde dyr på tæt hold. Disse ture er med til at udvide elevernes horisonter og give dem nye perspektiver på verden omkring dem.

Turene og lejrskolerne er en vigtig del af vores pædagogiske tilgang, hvor vi lægger vægt på at lære gennem oplevelser. Vi tror på, at eleverne får mest ud af deres læring, når de kan relatere den til virkelige oplevelser og situationer. Gennem ture og lejrskoler lærer eleverne at samarbejde, tage ansvar og udvikle deres sociale færdigheder.

Lejrskoleprogrammet på Ryom­gaard Realskole er opbygget således, at eleverne gradvist får større udfordringer og oplevelser, som de bevæger sig op gennem klassetrinene. De ældre klasser tager på længere ture, der kræver større selvstændighed og ansvar ind i fællesskabet. Denne progression sikrer, at eleverne hele tiden udvikler deres færdigheder og mod på nye oplevelser.

Lejrskolerne og turene er med til at skabe varige minder og styrke fællesskabet blandt elever og lærere. De er en vigtig del af den samlede skoleoplevelse på Ryom­gaard Realskole, hvor vi stræber efter at skabe en balance mellem faglighed og social udvikling.

SFO

Vores SFO på Ryom­gaard Realskole, beliggende i Kreahuset, tilbyder et kreativt og inspirerende miljø for eleverne i indskolingen. SFO’en spiller en vigtig rolle i børnenes dagligdag og er med til at skabe en tryg og sammenhængende overgang mellem skole og fritid. Her kan børnene deltage i en række spændende og kreative aktiviteter, der understøtter deres læring og udvikling.

I SFO’en lægger vi stor vægt på at fremme fællesskabet og samarbejdet blandt børnene. Gennem leg og aktiviteter på tværs af årgangene lærer børnene at respektere og værdsætte hinandens forskelligheder. Dette styrker deres sociale kompetencer og giver dem en følelse af at høre til i et større fællesskab.

Kreahuset, hvor SFO’en holder til, er udstyret med faciliteter, der inspirerer til kreativ udfoldelse. Børnene har adgang til materialer og værktøjer, der giver dem mulighed for at eksperimentere og skabe deres egne projekter. SFO’en tilbyder også aktiviteter som håndarbejde, madlavning, maleri, byggeri og meget mere.

Vi ser SFO’en som en vigtig del af børnenes skolegang. SFO-personalet er engagerede og dedikerede til at skabe en tryg og stimulerende atmosfære, hvor børnene kan føle sig hjemme og godt tilpas.

Forældre­samarbejdet

Vi tror på, at et stærkt og velfungerende forældre­­samarbejde er nøglen til at sikre, at hvert barn trives og får den bedst mulige skoleoplevelse. Vi har klare forventninger til vores samarbejde. Disse er formuleret på skrift og udleveres ved skolestart.

Vi forventer, at forældre­­ne engagerer sig i deres barns skolegang og deltager aktivt i samarbejdet med skolen. Forældre­­nes rolle er afgørende for barnets trivsel og udvikling, og vi stræber efter at skabe et samarbejde baseret på tillid og gensidig respekt.

Det er vigtigt at kunne tale sammen. Det er når vi voksne er enige, at det er nemt at være barn. Men selv når vi voksne omkring barnet ikke er enige, skal vi blive ved med at tale sammen. Uenigheder skal ikke ende på børnenes skuldre

Der afholdes årlige forældre­­møder for hele klassen, hvor vi informerer om skolens aktiviteter og mål for det kommende år. Disse møder giver forældre­­ne mulighed for at møde klasselærerne og få et indblik i, hvordan undervisningen foregår. Derudover afholdes der individuelle elevsamtaler, hvor elever, forældre­­ og lærere drøfter fremskridt og trivsel. Disse samtaler er en vigtig del af vores indsats for at sikre, at hvert barn får den nødvendige støtte og opmærksomhed.

Vi opfordrer forældre­­ne til at deltage i skolens liv og aktiviteter. Dette kan være gennem deltagelse i skolefester, motionsløb, arbejdsdag eller andre arrangementer, hvor forældre­­ne kan bidrage til at styrke fællesskabet. Vi tror på, at en aktiv og engageret forældre­­gruppe er med til at skabe en positiv skolekultur, hvor alle børn føler sig værdsat og støttet.

På Ryom­gaard Realskole ser vi forældre­­ne som vigtige samarbejdspartnere i børnenes skolegang. Vi arbejder målrettet på at skabe et åbent og inkluderende samarbejde, hvor alle parter føler sig hørt og inddraget.

Børnehaven
Grundskolen
Real10
Real10
Grundskolen
Børnehaven