Ryomgaard Realskole
Ryomgaard Realskole er en selvejende, forældrestyret skole med cirka 300 elever fra 0. til og med 10. klasse samt en børnehave for børn i alderen 3 til 5 år. Skolen tiltrækker elever fra hele Djursland, og vores engagerede team på cirka 50 medarbejdere arbejder målrettet på at skabe de bedste rammer for både undervisning og fritidsaktiviteter.
Indskolingen og første del af mellemtrinnet, som strækker sig fra 0. til 5. klasse, er ensporet, hvilket betyder, at vi har én klasse pr. årgang, hvor vi tilstræber et elevantal på 22-24 elever. Anden del af mellemtrinnet og hele overbygningen, fra 6. til 9. klasse, er tosporet, hvilket giver to klasser pr. årgang med samme elevantal.
Ryomgaard Realskole blev grundlagt i 1913 og er strategisk placeret tæt ved stationen, et vigtigt jernbaneknudepunkt på Djursland. Med Letbanens ankomst i 2019 er der nu halvtimesdrift, hvilket er til stor fordel for de elever, der kommer fra det østlige Djursland samt den nordlige del af Aarhus.
Skolens bygninger er en blanding af historiske og moderne faciliteter. Den ældste bygning, som stadig er i brug, er kun en del af den omfattende og løbende moderniserede skole, som i dag udgør rammen for vores undervisning.
Som en privatskole er Ryomgaard Realskole godkendt til at modtage statstilskud og følger friskoleloven. Vi fører eleverne op til de statskontrollerede afgangsprøver efter 9. og 10. klasse. Undervisningen følger Undervisningsministeriets regler og er baseret på den grundholdning, der fremgår af skolens fundats.
Vores skole tilbyder også 10. klasse, Real10, og en børnehave, som er en integreret del af vores samlede undervisningstilbud, hvilket sikrer en sammenhængende og tryg overgang fra børnehave til grundskole og videre til de ældre klassetrin.
Vores værdier
Vores værdier er vores løfte.
Vi værner om faglighed ved at skabe et trygt og anerkendende læringsmiljø, hvor eleverne får gode arbejdsvaner og mulighed for at forfølge deres nysgerrighed. Fællesskab og traditioner er kernen i vores skolekultur, hvor daglige fællesoplevelser og aktiviteter på tværs af klassetrin styrker sammenholdet. Vi arbejder målrettet med robusthed, så de lærer at håndtere udfordringer, udvikle selvstændighed og udvise empati. Hos os bliver eleverne en del af et rummeligt og respektfuldt fællesskab, der forbereder dem på fremtidens udfordringer.
Følg linket for at læse mere om, hvordan vi integrerer vores værdier i hverdagen og skaber en tryg og inspirerende skoletid for dit barn.
Indskolingen
Indskolingen (0. til 3. klasse) på Ryomgaard Realskole skaber en tryg start på skolelivet.
Vi prioriterer, at alle kender alle – lærere, elever og ledelse – hvilket fremmer et stærkt fællesskab og trivsel. Vi lægger stor vægt på gode arbejdsvaner, fordybelse og en stærk læseindsats fra skolestart. Dette arbejde understøttes af vores læsevejledere. Ligeledes har vi fokus på børnenes talkendskab og forståelse, hvor vi har mulighed for at tilbyde intensive matematikforløb i form af ROS, varetaget af vores matematikvejleder.
Venskaber på tværs af årgangene fremmes gennem initiativer som venskabsvenner mellem 0. klasse og 5. klasse. Udearealerne tilbyder også gode muligheder for leg og aktiviteter. I 2. klasse oplever eleverne deres første lejrskole, hvilket er med til at styrke deres sociale og personlige udvikling.
Mellemtrinnet
På mellemtrinnet (4. til 6. klasse) udvikles samarbejdet mellem elever og lærere og relationer er centrale.
Vi værdsætter traditioner som morgensang, emneuge, julemarked, sommerfest og bakkeløb, som styrker fællesskabet og elevernes trivsel. Fra 6. klasse bliver klassen til to årgange, hvilket giver mulighed for at skabe nye sociale strukturer, som styrker fællesskabet yderligere.
Eleverne er på lejrskole i både 4. og 6. klasse, hvilket bidrager til deres personlige og sociale udvikling. I løbet af 5. klasse deltager eleverne i et større teaterprojekt, hvilket blandt andet giver mulighed for kreativ udfoldelse og bidrager til en styrkelse af klassefællesskabet. Her er fagligt samarbejde på tværs af årgangene i fokus, og vi hjælper eleverne med at udvikle deres mod til at stå frem og tage ansvar.
Overbygningen
I overbygningen på Ryomgaard Realskole fortsætter vi med at prioritere nære relationer mellem elever og lærere, hvor man bliver set og hørt. Vi har en atmosfære af rummelighed og nærhed, hvor tillid og lyst til at lære er centrale værdier. Vores tilgang til eleverne er præget af ambitioner og forventninger. Vi arbejder kontinuerligt med gode arbejdsvaner og forventer, at eleverne tager ansvar for deres læring.
Vi forbereder eleverne på afgangseksamen i 9. klasse gennem skriftlige terminsprøver i både 7. og 8. klasse. Dette giver eleverne værdifuld erfaring og tryghed i forhold til de afsluttende prøver. Vi lærer dem at håndtere stress og nervøsitet, især i forbindelse med de afsluttende prøver. Eleverne lærer, at det er måden, de handler på, når det er svært, der udvikler dem.
Hos os bliver eleverne en del af et rummeligt og respektfuldt fællesskab, der forbereder dem på fremtidens udfordringer. Vi møder eleverne, hvor de er, og hjælper dem med at vokse både fagligt og personligt.
International dimension
På Ryomgaard Realskole lægger vi stor vægt på, at vores elever udvikler en bred og nuanceret forståelse af verden gennem mødet med andre kulturer og sprog. Vores vision handler om at tage eleverne fra det lokale til det regionale, nationale og til sidst internationale niveau op gennem deres skoletid. Vi starter med at introducere andre kulturer i indskolingen, hvor sprog og små projekter udvider elevernes horisont. På mellemtrinnet bygger vi videre med flere internationale samarbejder, og i overbygningen får eleverne mulighed for at rejse til forskellige lande som en del af deres uddannelse.
Vores internationale profil er en integreret del af undervisningen, hvor vi vægter samarbejde med skoler og organisationer i mange forskellige lande. Eleverne deltager i spændende rejser og ture, hvor de får mulighed for at opleve nye kulturer og udfordre deres opfattelser.
Du kan læse mere om vores rejser, ture og sprogundervisning i de enkelte undersektioner for indskoling, mellemtrin og overbygning.
Spørgsmål og svar
Vi har samlet en række af de mest stillede spørgsmål og selvfølgelig også besvaret dem. Du finder dem ved at følge linket herunder eller via hovedmenuen.