Politikker og dokumenter

Velkommen til sektionen "Politikker og dokumenter" på Ryomgaard Realskoles hjemmeside. Her finder du en omfattende samling af skolens politikker, herunder tilsynserklæringer, pædagogiske læreplaner, karaktergennemsnit for 8., 9. og 10. klasse, IT-support, mobilpolitik, undervisningsmiljøvurdering, persondataforordningen og meget andet. Denne samling er tilgængelig for at give forældre, elever og andre interesserede en let adgang til vigtig information om vores skole og dens rammer.

Formelle dokumenter

  • De nuværende vedtægter for Ryomgaard Realskole er behandlet af skolens bestyrelse den 22. februar 2006 og vedtaget den 28. september 2006 med indstilling til generalforsamlingen samme dag. Den endelige vedtagelse er sket på skolens generalforsamling den 28. september 2006 og den 1. november 2006, og erstatter fundats af 25. marts 1998. Vedtægterne er godkendt af ministeriet den 7. december 2006, og er samme dag offentliggjort. Vedtægerne har herefter været tilgængelig på skolens hjemmeside.

    Godkendelsen fra ministeriet sker på følgende vilkår:

    • Ministeriet forstår vedtægtens § 10, stk. 1, således, at bestyrelsen træffer beslutning om vedtægtsændringer, såfremt mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede.
    • Ministeriet forstår § 11, stk. 1, således, at bestyrelsen træffer beslutning om nedlæggelse i henhold til vedtægtens § 3, stk. 17.

    Du kan læse de nuværende vedtægter for Ryomgaard Realskole her.

  • Ryomgaard Realskole bygger på værdierne faglighed, fællesskab og robusthed. Værdierne er blevet i sektionen “Vores værdier“.

  • Ifølge lov om friskoler og private grundskoler er der udpeget en tilsynsførende for Ryomgaard Realskole. Den tilsynsførende skal aflægge besøg på skolen gennem skoleåret og følge undervisningen, især i dansk, matematik og engelsk. Den tilsynsførende skal sikre, at undervisningen lever op til, hvad man almindeligvis kan forvente i folkeskolen.

    Skolens tilsynsførende aflægger en skriftlig erklæring ved skolens årlige forældre­kredsmøde, som efterfølgende kan findes her på siden.

    Tilsynsførende ved Ryomgaard Realskole er René Lundø Jakobsen.

    Tilsynserklæring skoleår 2023/2024

    Tilsynserklæring skoleår 2022/2023

    Tilsynserklæring skoleår 2021/2022

  • Vi arbejder i undervisningen efter de nationalt bestemte Fælles Mål, som du kan læse mere om under Undervisningsministeriets beskrivelse af Fælles Mål og Fælles mål for hvert enkelt fag.

  • Du finder alle vores guides og nyttige links her: IT SUPPORT

    Du er altid velkommen til at kontakte skolen eller skolens IT-vejleder, hvis du har brug for hjælp med skolens IT-platforme.

  • Her kan du finde rapporter fra pædagogisk tilsyn i børnehaven.

    Tilsynsrapport – Pædagogisk tilsyn 2022-2023

    Tilsynsrapport – Pædagogisk tilsyn 2016-2017

  • På Ryomgaard Realskole varetages tilsynet med undervisningen af en ekstern tilsynsførende, der kommer på regelmæssige besøg. Under disse besøg deltager den tilsynsførende i undervisningen samt snakker med ledelse og relevante lærere. Rapporterne fra tilsynsbesøgene kan læses på hjemmesiden.

    Eleverne modtager løbende feedback på og evaluering af deres arbejde i timerne, afleveringerne og udbyttet af skolegangen. Opfølgning og evaluering kan ske mundtligt i forbindelse med elevsamtaler eller skriftligt som konkret feedback på opgaver eller som oplæg til samtaler. Samtalerne kan finde sted i såvel formelle som uformelle fora.

    Evalueringsresultaterne danner grundlag for en optimering af elevernes faglige udvikling, deres undervisningsmiljø og til at udvikle det pædagogiske miljø. Der arbejdes på, at resultaterne skal drøftes løbende i formelle fora som lærerrådsmøder, MIO-møder, forældre­rådsmøder og bestyrelsesmøder.

    Skolen benytter tests til kvalitetssikring og til sikring af elevernes faglige udvikling.

    Skolen sammenholder ligeledes prøveresultater med de andre skoler i kommunen.

    Forældre­ har altid mulighed for at ønske en faglig og social statussamtale, hvis de har behov for dette.

  • En undervisningsmiljøvurdering (UMV) er et værktøj, som skoler og uddannelses­institutioner skal bruge til at vurdere, analysere og udvikle elevernes undervisningsmiljø. UMV’en omfatter det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø. Den er lovpligtig og skal udarbejdes mindst hvert tredje år.

    En undervisningsmiljøvurdering består af fire faser: en kortlægning af undervisningsmiljøet, en beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen, en handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet samt retningslinjer for opfølgning af handlingsplanen.

    UMV forår 2023

    Til kortlægningen er der brugt Børne- og Undervisningsministeriets trivselsværktøj. Det er et spørgeskema, som indeholder fire hovedområder: faglig trivsel, ro og orden, social trivsel samt støtte og inspiration, og der er 9 tillægsspørgsmål vedrørende det fysiske og æstetiske miljø. På mellemtrinnet og i udskolingen (4.-10. klasse) får eleverne 40 spørgsmål, og i indskolingen (0.-3. klasse) får eleverne 20 mere enkle spørgsmål samt 9 tillægsspørgsmål.

    Elevernes besvarelser giver os en pejling af elevernes trivsel, både i den enkelte klasse og for hele skolen. Vi får dermed mulighed for at arbejde videre med specifikke trivselsindsatser i den enkelte klasse og generelle indsatser for hele skolen.

    Kortlægningen for hvert klassetrin er blevet beskrevet og analyseret i klasse-/årgangsteam. Der er blevet udarbejdet en handlingsplan med konkrete tiltag samt aftaler vedrørende opfølgning. Det samme er gjort på skoleniveau – opdelt i indskolingen (0.-3. klasse) og udskolingen (4.-10. klasse). Her informeres og inddrages AMR-gruppen samt teknisk serviceleder, elevrådet og bestyrelsen.

    Generelt en positiv vurdering af trivsel og undervisningsmiljø

    Trivselsudvalget har analyseret og vurderet kortlægningen. Generelt er trivslen god og vidner om et godt og trygt miljø. Eleverne er glade for at gå i skole og for deres kammerater. De har gode relationer til hinanden og til lærerne. Eleverne i både indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen er glade for udeområderne.

    På baggrund af vores analyse og vurdering er vi kommet frem til følgende tiltag:

    Tiltag på skoleniveau:

    Generelle trivselstiltag

    • Indføre en trivselsdag på tværs af årgange, hvor elevrådet inddrages i planlægningen og indholdet af dagen. Hente inspiration fra Den Nationale Trivselsdag.
    • Projekt ”En hånd til fællesskabet”: Eleverne får mulighed for at komme med ideer til, hvad der kan bidrage til fællesskabet ved at søge skolens fond til trivselsfremmende tiltag i udemiljøet.

    Tiltag, der tilgodeser det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø

    • Større opmærksomhed på orden og oprydning i klasselokalerne.
    • Renovering af klasselokaler i den nye bygning. Der er udarbejdet en flerårig plan.

Politikker og indsatsområder

  • Ryomgaard Realskole sigter mod at styrke elevernes læsefærdigheder gennem en struktureret og målrettet læsepolitik. Målet er at sikre, at alle elever udvikler de nødvendige sproglige, faglige og kulturelle kompetencer for at gennemføre en ungdomsuddannelse og deltage aktivt som demokratiske medborgere. Læsepolitikken indebærer differentieret undervisning, brug af læsestrategier, løbende evalueringer og særlige tiltag for elever med læsevanskeligheder. Der arbejdes systematisk med læsning fra indskoling til udskoling, hvor læselyst og læseforståelse prioriteres højt.

    Du finde hele læsepolitikken her.

  • På Ryomgård Realskole vægter vi faglighed højt og observerer, om alle børn allerede tidligt i skoleforløbet har de nødvendige regnestrategier. Ved juletid i første klasse ROS-tester vi alle børn. ROS står for Regning, Observation og Strategier. Observationstesten giver et indblik i elevens grundlæggende forståelse og kompetencer inden for regnestrategier. En elev bliver testet af en lærer, og der fokuseres på elevens tankegang, altså hvordan eleven regner en række additionsopgaver ud.

    For de elever, der viser sig at tælle meget og endnu ikke har regnestrategier på plads, tilbyder vi et ROS-forløb. Det er et 8-ugers forløb med skolens matematikvejleder, hvor barnet træner regnestrategier ved hjælp af konkrete materialer.

    I slutningen af 3. klasse eller starten af 4. klasse tester vi elevernes multiplikationsstrategier. Også her er der mulighed for at få et 10-ugers kursus ved matematikvejlederen.

  • Ryomgaard Realskoles IT-læseplan for 2023-2024 fokuserer på at udvikle elevernes digitale kompetencer gennem en systematisk og progressiv tilgang fra 0. til 10. klasse. Planen omfatter brug af forskellige programmer og apps, digital dannelse, kreativitet og sikkerhed på nettet. Den røde tråd sikrer kontinuitet og understøtter elevernes læring i både teoretiske og praktiske IT-færdigheder.

    Læs hele IT-læseplanen her.

  • Vi ønsker en skole, hvor alle trives og har mulighed for at deltage i trygge læringsfællesskaber. Elevernes trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være glade for og trygge ved at være i skole. Som elev på skolen skal man deltage i skolens fællesskaber og opføre sig med respekt og tolerance trods forskelligheder.

    Formålet med denne trivsels- og antimobbestrategi er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning. Vi accepterer ikke, at mobning finder sted på Ryomgård Realskole. Vi anser mobning for et fælles problem, som alle på skolen har et ansvar for at forebygge og reagere på.

    Antimobbestrategien skal ses i sammenhæng med skolens værdier og øvrige politikker.

    Definitioner:

    • Trivsel er, når man føler sig tryg, accepteret, værdsat og som en del af et fællesskab, hvor man udfordres til personlig vækst.
    • Mobning er gentagne udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Konsekvensen bliver, at et barn (eller flere børn) bliver udstødt af fællesskabet. Mobning handler ikke om problembørn, men om problemer i børnefællesskaber.
    • Mobbelignende situationer er, hvor det ikke er tydeligt, at bestemte elever bliver mobbet, men hvor der er usikkerhed, magtubalance, stejle hierarkier og pres blandt eleverne.
    • Digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende eller ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier.
    • Drillerier er typisk enkeltstående, tilfældige og spontane situationer. I modsætning til mobning, som er systematisk udstødelse, fører drillerier ikke til ekskludering fra fællesskabet.
    • Konflikter har et positivt udviklingspotentiale, hvor parterne er ligeværdige og kan motiveres til at finde en løsning. I modsætning til mobning, som oftest er personfikseret og fører til ekskludering fra fællesskabet.

    Forebyggelse:

    Vi har i det daglige fokus på elevernes trivsel og arbejder forebyggende mod mobning og mobbelignende situationer ved at arbejde med følgende aktiviteter, som understøtter fællesskabet:

    Forebyggende indsatser:

    • Arbejde med elevgruppens indbyrdes styrke, samhørighed og positive relationer
    • Løbende fagligt og socialt samarbejde på tværs af klasser
    • Tæt og åben dialog med forældre
    • Fri for Mobberi (børnehaven og dele af indskolingen)
    • Fælles morgensamlinger for alle skolens elever og medarbejdere hver dag
    • Legevenner i pauserne
    • Tæt samarbejde mellem børnehave og skole
    • Tæt samarbejde mellem SFO og skole om trivsel
    • Arbejde med fællesskabende aktiviteter i elevrådet
    • Arbejde med digital mobning i undervisningen
    • Skolens IT-læseplan
    • Skolens mobilpolitik
    • Lejrskoler (2., 4., 6., 8. og 10. klasse)
    • Samlende traditioner for hele skolen: skolefest, sommerfest, Bakkeløb
    • Årlig trivselsdag for hele skolen på tværs af årgange
    • Årlig emneuge for hele skolen på tværs af årgange

    Vi kommunikerer tydeligt vores forventninger til et trygt og tolerant fællesskab og har et vedholdende fokus på at strukturere undervisningen, så den styrker klassens positive sociale bånd og bidrager til at opbygge og vedligeholde relationer, der giver tryghed og lyst til at samarbejde.

    Handleplan:

    Hvis mobning alligevel opstår, har ledelsen og medarbejdere i fællesskab ansvaret for at udarbejde en handleplan for, hvordan man kommer videre. Handleplanen skal udarbejdes inden for 10 dage efter, at mobningen er konstateret.

    Alle situationer kan ikke løses på samme måde. Lærere og pædagoger vil derfor have forskellige muligheder for, hvordan en given situation skal løses. Kontaktlærerne er tovholdere i processen. Handleplanen skal indeholde følgende punkter: mål, pædagogiske indsatser, aftaler og evalueringstidspunkt og kan f.eks. indeholde et eller flere følgende indsatsområder:

    • Samtale med de involverede børn
    • Samtale med de involverede børns forældre
    • Orientering af børn og forældre
    • Klassemøde med alle eller dele af klassen
    • Inddragelse af ekstern støtte såsom PPR eller SSP
    • Forældremøde
  • MERE INFO HER!

  • Ryomgaard Realskole er blevet tildelt Det Grønne Flag af Friluftsrådet for deres arbejde med Grøn Skole-programmet i skoleåret 2021/2022. Skolen har skabt en grøn vision, hvor eleverne bliver aktive medborgere, der tager hånd om natur og miljø. Initiativerne inkluderer kampagner om strømforbrug, samarbejde med Ree Park, og undervisning i biodiversitet og FN’s verdensmål.

    Læs hele rapporten her.

  • Ryomgaard Realskoles princip for skole-hjem-samarbejde understøtter, at både skolen og forældre­ne tager ansvar for børnenes faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling. Samarbejdet skal være anerkendende, ligeværdigt, åbent og respektfuldt. Skolen informerer rettidigt om barnets trivsel og faglige udvikling, mens forældre­ne holder sig opdateret og kommunikerer eventuelle familiære forhold, der kan påvirke barnets skolegang. Konflikter løses gennem konstruktiv dialog med fokus på barnets bedste.

    Læs hele dokumentet her.

Persondata­forordningen

    1. Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?

    Vi kan kontaktes på telefon nummer 86394002, samt på skolens e-mailadresse ryomreal@ryomreal.dk

    Skolens CVR nr. er 57875712

    1. Formålet med og retsgrundlaget for indhentning af personoplysninger

    Vi behandler dine oplysninger for at kunne opfylde vores forpligtelse som skole der følger af friskoleloven og dertil hørende regler. F.eks. indhenter vi elev- og forældre­oplysninger i forbindelse med en elevs optagelse på skolen for at kunne søge statstilskud.

    Vi indhenter også personoplysninger om bestyrelsesmedlemmer, fordi det kræver lovgivningen, og vi anvender oplysninger om eksterne samarbejdspartnere i henhold til den kontrakt vi har med disse.

    1. Kategori af personoplysninger

    Vi behandler overordnet alene almindelige oplysninger, som fx navn, adresse mv., men i enkelte tilfælde behandler vi en særlig kategori af personoplysninger (følsomme oplysninger) som fx helbredsoplysninger om barnet. Dette sker i så fald efter indhentelse af konkret samtykke hertil.

    1. Modtagere eller kategori af modtagere

    Som udgangspunkt er det alene skolen, der anvender personoplysninger, som vi har om en elev eller forældre­. Skolen har retningslinjer for, hvilke konkrete personoplysninger, og hvornår en medarbejder har adgang til personoplysninger om elever og forældre­. F.eks. er det som udgangspunkt alene skolens leder, som har adgang til alle oplysninger, og klasselæreren har alene adgang til oplysninger om det barn som læreren er klasselærer for.

    Vi videregiver også oplysninger til Undervisningsministeriet og andre offentlige myndigheder, når vi er forpligtet efter reglerne herom.

    Skolen bruger dog også eksterne leverandører i forhold til fx elektronisk behandling af data www.ryomreal/skolen/persondata­forordningen/databehandlere. Disse eksterne parter behandler alene vores personoplysninger i henhold til den instruks, som fremgår af en databehandleraftale, som skolen har indgået med leverandøren.

    1. Opbevaring af personoplysninger

    Skolen opbevarer personoplysninger i henhold til retningslinjer på området. Overordnet opbevarer vi alene personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde vores forpligtigelser som skole. F.eks. sletter vi som udgangspunkt oplysninger om elever og forældre­, senest 12 mdr. efter eleven forlader skolen. Afgangsbeviser gemmes dog for tid og evighed.

    1. Retten til at trække samtykke tilbage

    Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Dette kan du gøre ved at kontakte os skriftligt på de kontaktoplysninger, der fremgår ovenfor af pkt. 1.

    Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det først virkning fra den dato du tilbagetrækker det.

    1. Dine rettigheder

    Efter databeskyttelsesregler har du en række rettigheder i forhold til skolens behandling af personoplysninger. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

    Skolen gør opmærksom på, at forældre­myndighedsindehavere skal gøre sig bekendt med skolens politikker i forhold til indhentning, videregivelse, opbevaring og de registreredes rettigheder

    Ret til at se oplysninger (indsigtsret)

    Du har ret til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig og en række andre oplysninger. Skolen kan tage et rimeligt gebyr for dette arbejde pga. de administrative omkostninger, typisk kr. 10,- pr. side, dog max kr. 200,- i alt.

    Ret til berigtigelse

    Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig rettet.

    Ret til sletning

    I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

    Ret til begrænsning af behandling

    Du har i visse tilfælde ret til at få begrænset behandlingen af dine oplysninger. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen – må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

    Ret til indsigelse

    Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.

    Ret til at transmittere

    Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format, samt at få overført disse personoplysninger fra en dataansvarlig til en anden uden hindring.

    Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk

    1. Klage til Datatilsynet

    Du har ret til at indgive klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, som vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk

  • Almindelige informationer

    Skolen har brug for at indhente personoplysninger om elever og elevers forældre­myndighedsindehavere i forbindelse med indmeldelse. Skolen anvender alene disse personoplysninger med henblik på at opfylde skolens forpligtelser som skole.

    Overordnet indsamler skolen almindelige personoplysninger om en elev, som fx navn, adresse, telefonnummer, sygedage og andre nødvendige oplysninger for at drive skoletilbuddet. Skolen har også brug for at indhente elevens cpr-nummer.

    Når skolen indsamler CPR-nummer på eleven, skyldes det bl.a. skolens forpligtelser overfor Undervisningsministeriet i forhold til at kunne søge tilskud, og at Undervisningsministeriet kan kontrollere at eleven ikke er registreret på flere skoler.

    Skolen indsamler også almindelige personoplysninger om forældre­myndighedsindehavere. Dette gør skolen for at sikre sig nødvendige oplysninger i forhold til, hvem der er elevens forældre­myndighedsindehavere og for bl.a. at kunne informere om skolen- og elevens forhold.

    Skolen har som udgangspunkt brug for følgende oplysninger om eleven og dennes forældre­myndighedsindehavere:

    Data om elev

    • Navn, folkeregisteradresse og cpr. nr.

    Data om forældre­myndighedsindehavere

    • Navn, folkeregisteradresse, cpr. nr., telefon (privat samt arbejde) og e-mailadresse

    Øvrige oplysninger indhentes ved samtykke fra forældre­myndighedsindehavere, i forbindelse med indmeldelse/og eller ved udstedelse af samtykkeerklæringer i løbet af elevens skoleforløb.

  • Følgende samtykker gives i forbindelse med udfyldning af indmeldelsesblanketten:

    1. At skolen må udlevere en klasseliste, med navn, tlf. nr. og e-mailadresse (skolen har en praksis for at udarbejde og videregive infolister til forældre, for at forældrene kan tage kontakt til hinanden i forbindelse med sociale arrangementer, legeaftaler og lign. Derfor ønsker skolen tilladelse til at videregive ovenstående oplysninger om barnet.
    2. At skolen må indhente oplysning fra udtalelser udarbejdet af PPR vedr. mit barn – og at skolen kan anvende de helbredsoplysninger, som er blevet videregivet til skolen af os, eller som skolen har fået af tredjepart, og som vi som forældre er orienteret om, fx oplysninger fra sundhedsplejersken.

    (Udover indsamling af almindelige oplysninger har skolen brug for at indhente en særlig kategori af personoplysninger – følsomme – oplysninger for at kunne give eleven den bedste læring og trivsel på skolen. Konkret har skolen brug for at kende til en elevs tidligere skolegang, herunder støtte, som eleven måtte have fået bevilliget gennem Pædagogisk Psykologisk Rådgivning – PPR, samt sygdomme, der kan have betydning for eleven i skoletiden, f.eks. allergi. Dette sker af hensyn til barnets sikkerhed og helbred).

    1. At mit barn må køre i skolens bus og i private biler

    Skolen skal have en tilladelse til, at barnet i særlige tilfælde må transporteres i skolens bus og i private biler af personale eller forældre­ i forbindelse med forlagt undervisning, udflugter og lignende arrangeret af skolen.

    1. At skolen må anvende billeder, hvor mit barn er tydeligt identificerbar (portrætbilleder) på de nævnte medier

    I forbindelse med synliggørelse af skolens tilbud, hverdag mv. offentliggør skolen billeder i forskellige sammenhæng, herunder forskellige sociale medier. Skolen offentliggør kun harmløse billeder af elever. Det afgørende kriterium i forbindelse med vurdering af eventuel offentliggørelse er, at den afbildede ikke med rimelighed må kunne føle sig udstillet, udnyttet eller krænket, f.eks. i markedsførings- eller andet kommercielt øjemed. Situationsbilleder er billeder, hvor en aktivitet eller situation er det egentlige formål med billedet – f.eks. billeder fra en sommerafslutning, studieture/ekskursioner, en fodboldkamp i skolegården, morgensang, emneuge, fra idrætsdagen, leg i skolegården og lignende – Ryomgaard Realskole bruger sådanne billeder uden samtykke, så længe eleverne er i gang med en aktivitet – også selvom eleven kigger op, mens billedet bliver taget. Måtte der være en ganske særlig årsag til, at jeres barn ikke skal være med på sådanne billeder, skal I henvende jer til skolen.

     

    Forældre­myndighed

    Det er en forudsætning for barnets indmeldelse på Ryomgaard Realskole, at forældre­myndighedsindehaverne er enige om at melde barnet ind på skolen. Derfor er det et krav, at begge forældre­myndighedsindehavere skriver under på indmeldelsesblanketten, hvis der er fælles forældre­myndighed.

    Hvis den ene forælder har den fulde forældre­myndighed, er det kun denne forælder, der skal skrive under på blanketten. Skolen kan kræve dokumentation for besiddelse af forældre­myndighed.

    Sker der i løbet af barnets skolegang ændringer i forældre­myndighedsretten, er forældre­ne forpligtet til at informere skolen herom!

  • Politik for opbevaring af dokumenter med personoplysninger på Ryomgaard Realskole:

    • Elev- og personaleoplysninger opbevares i administrationen i aflåste arkivskabe, nøgler opbevares af administrative medarbejdere og ekstra nøgler kan tilgås i nøgleskab af betroede personer med A-nøgle. Udlån sker kun til ledelse eller klasselærer og i så tilfælde afleveres mappen straks efter endt behandling tilbage i det aflåste arkivskab og efterlades aldrig uden opsyn i behandlingsperioden.
    • Bilag med personoplysninger, lønsedler/-oplysninger opbevares i administrationen i aflåste skabe, nøgler opbevares af administrative medarbejdere og ekstra nøgler kan tilgås i nøgleskab af betroede personer med A-nøgle.
    • Ansøgninger og øvrige materialer med personoplysninger under behandling, opbevares hos ledelsen i aflåst arkivskab, nøgler opbevares af ledelsen
  • Politik for elektronisk opbevarede personoplysninger på Ryomgaard Realskole:

    • Personoplysninger gemmes kun i elev- og lønsystemet, der ligger på et hostet drev på ledelsens og administrationens PC’ere.
    • PC’en er beskyttet med personlige adgangskoder for
    • 1. log-in på PC’en, enten med ulogisk sætning eller ulogisk sammensætning af tal, tegn og tekst.
    • 2. log-in på det hostede drev, enten med ulogisk sætning eller ulogisk sammensætning af tal, tegn og tekst.
    • 3. log-in til elev-/lønsystemet, enten med ulogisk sætning eller ulogisk sammensætning af tal, tegn og tekst.

    Vi arbejder lige nu på, hvor det kan lade sig gøre at ændre proceduren for passwords – i henhold til Bill Burr’s ændrede anbefalinger om gode passwords – således at passwords består af fjollede ord i lange ulogiske sætninger, i stedet for de nuværende der er bygget op af tal og tegn der ændres jævnligt.

    Hvor dette endnu ikke er muligt, anvendes stadigt password med ulogisk sammensætning af tal, tegn og tekst.

    • Personoplysninger modtaget i mails skrives ud og arkiveres under lås eller arkiveres som sikret dokument på PC’en, hvorefter mailen slettes i mailsystemet og ”papirkurven”.

    Arkiverede personoplysninger opbevares på fjernarkiv i aflåste skabe/rum og destrueres i henhold til kortlægning af skolens behandling af personoplysninger.

    Kortlægning af skolens behandling af personoplysninger:

  • Alle personfølsomme data på Ryomgaard Realskole ligger på det Hostede net, som serviceres af databehandler Sanders PC.

    Der tages dagligt backup af systemet

    Elektronisk omgang med personfølsomme data er beskrevet i politik for elektronisk opbevarede personoplysninger på Ryomgaad Realskole. Se Politik for opbevaring af dokumenter med personoplysninger på Ryomgaard Realskole

    Ved brud på persondata­sikkerheden, forholder vi os til det iht ”Vejleding om håndtering af brud på persondata­sikkerheden”, udarbejdet af Datatilsynet.

    https://www.datatilsynet.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/Vejledninger/Vejledning_sikkerhedsbrud.pdf

    Ved brud på persondata­sikkerheden udfyldes der et internt dokumentationsskema, som arkiveres internt

    Ved brud vurderes det i hvert tilfælde om der skal ske underretning af de registrerede og om der dermed skal ske anmeldelse til Datatilsynet, hvis dette er tilfældet, skal det ske inden for 72 timer efter bruddet, det er databehandler og ledelses ansvar at eventuelle underretninger foretages rettidigt.

    Der afholdes personalemøder hvor skolens regler og politikker omkring håndtering af persondata­ forklares i detaljer.

    Følgende råd indskærpes overfor personalet:

    1. Vær kritisk – gør det til en vane at være kritisk over for alt, hvad du modtager. Det gælder både USB-sticks, mail fra kolleger, samt mail du ikke forventer at modtage.
    2. Træd varsomt på sociale medier, rigtig mange konkurrencer, videoer og lignende på sociale medier kan være med til at åbne en dør ind til din computer for hackere. Ofte er et enkelt klik nok til, at andre kan få adgang til computeren
    3. Opdatér jeres systemer, opdatér løbende både operativ-, antivirus- og antimalware programmer for at undgå forældede systemer.
    4. Lav altid backup, sørg for at have en tilgængelig backup. Den skal også gerne ligge eksternt og i så mange versioner som overhovedet muligt. Sørg samtidig for at tjekke, at backuppen fungerer ved at teste en genetablering løbende.

    Skolen sørger for at have sikkerhedsopdelinger i virksomheden, så ikke alle kan skrive til alle drev. Derudover skal IT-administrator logge ind separat på de forskellige drev, når der er behov for det. Som en sikkerhedsforanstaltning har IT-administrator ikke fuld adgang til alle drev fra deres brugerprofil.

  • Har kan du læse om proceduren for brud på persondata­sikkerheden:

Børnehaven
Grundskolen
Real10
Real10
Grundskolen
Børnehaven